dilluns, 16 de novembre del 2009

3.2 Valoració i organització treball en grup

El treball en grup està sent força positiu (a banda dels problemes de temps que tot@s nosaltres tenim). Ja des de el començament el treball ha estat força dinàmic en la qual hem intentat posar els coneixements que cadascú tenim.


Crec que l’organització quan hi ha ganes de treballar i es tenen les idees clares molts cops funciona sola, un posa una cosa, l’altre un altre i sobre la marxa es va filant més prim sobre diverses qüestions, com ja he comentat sembla que volem posar masses tasques a desenvolupar, per la qual cosa ens hem hagut de “reprimir-nos” a l’hora de no posar més activitats. També crec que és important el treballar els aspectes tècnics, com el google forms i el docs, que les companyes no coneixien i crec que això també per elles és un valor afegit per altres assignatures, a més de treballar les imatges fer el PowerPoint, treballar amb el YouTube... tot amb una dinàmica de poder utilitzar aquestes eines per poder fer una WebQuest dinàmica i utilitzar aquestes eines perquè sigui el més pedagògic possible

diumenge, 15 de novembre del 2009

3.1 Seguiment WebQuest. Nivell d'interculturalitat i altres

La capacitat de poder plasmar conceptes teòrics crec que tampoc és una cosa dificultosa des de l’àmbit de treball que estem plantejant perquè des de la vessant de treball col•laborativa i de discussió dins de l’aula es pot amalgamar i treure molt profit dels conceptes amb la intervenció i l’assessorament que podem fer als alumnes.


Una altra cosa és el nivell que nosaltres volem assolir d’interculturalitat i si realment encertem el que volem dir i el que volem que els nostres alumnes assimilin aquí potser que ens perdem una mica, com ja he comentat abans, perquè és fàcil que ens podem perdre dins dels diguem-ne paradigmes i no arribem a la fita de interculturalitat en el seu nivell més alt i podem perdre’ns en conceptes multiculturals i d’integració dels alumnes arribant a només a una barreja de cultures sota el nostre signe cultural.

A banda de tot l’interès didàctic es força engrescador, saber com els alumnes poden assimilar aquest conceptes, com els veuen actualment, quines experiències tenen sobre ells...A més de veure com podrien fer servir les diferents eines TIC i com extrauen la informació adient o quina és la que ells creuen que es l’adient.

3. Seguiment i evolució de la webquest

La dificultat que ens representa la WebQuest es realment intentar plasmar tot el que realment volem copsar dels nostres alumnes i com fer-ho sense entrar en la dinàmica dels assimilacionistes i la integració (les qual no tenen res de dolent), però crec que des de la vessant que treballem s’ha d’anar un mica més enllà.


Per això en el primer moment som una mica tous en la nostra WebQuest i a posteriori anem cap a posicions més crítica (es pot veure amb el conjunt d’imatges que s’han anat posant en els diversos PowerPoint).

La qüestió que també resulta una mica feixuga és que volem acaparar una gran quantitat de conceptes i ens costa una mica difícil posicionar aquestes idees, idees que poden fer la WebQuest molt complicada i amb moltes tasques a desenvolupar, per la qual cosa ens anem centrant mica en mica i no engegar moltes tasques a desenvolupar pels alumnes (havíem pensat en un conte...), ja que els treballs a fer són molts però s’ha de tenir en compte que treballem una assignatura optativa en la qual els alumnes s’han de sentir satisfets amb el treball desenvolupat i no els podem “cremar” a base de molta feina.

Així mateix el fet de pensar per a qui anava dissenyada aquesta WebQuest ha pogut generar al començament malentesos de com havíem de treballar-la (molts immigrants a l’aula, pocs...).

divendres, 16 d’octubre del 2009

2.3.-Conclusions debat

M’agradaria comentar diversos punts, un de ells força interessant com el que ens trobem en el mòdul 1 i comentat per alguna companya respecte el que diu Kottack: Encara que les persones d'una mateixa societat o nació comparteixen una tradició cultural, totes les cultures contenen també diversitat, cosa que s’ha vist reflectida en les nostres diverses aportacions i ho diu tot respecte al per què de les nostres controvèrsies i podríem dir també conflictes de punts de vista que al posar en comparació ens han fet adonar-nos de altres punts de vista, de on hem extret noves conclusions i hem ampliat i modificat els nostres esquemes mentals respecte a determinats conceptes. Crec que la metodologia de treball amb el debat ens a fet aprofundir sobre el diferents conceptes del mòdul, arribant a extreure unes conclusions més acurades gràcies a les diverses aportacions dels companys/es, de manera que quan hi havia determinat apunt sobre pàgina ho tornava a mirar, també els apunts de les diferents Webs i continguts que s’han posat al debat m’han servit per aprofundir més en la temàtica i conceptes d’estudi,  la qual cosa m'ha motivat ha fer recerques sobre el tema i he troba aquest article molt troncal: article de Silvia Carrasco  de la UAB en el qual parla d'Antropologia Social i Pedagogia.

Per altra banda han aparegut conceptes nous que no coneixia, com el melting pot com a concepte, i la seva filosofia en la qual s’admeten les diferències culturals positivament per crear una de nova, però això es possible, seria possible agafar les diferències de cada cultura i agafar-ne el més positiu de cadascuna, crec que a través del procés i del fenomen de la interculturalitat i per tant una educació basada sota aquests paràmetres, on con però es un procés llarg degut als nostres propis trets d’identitat que fan que marquem diferències entre uns pobles i uns altres (les mateixes guerres entre rivals tribals, i ara més a prop els partits de futbol), perquè vulguem o no les persones necessiten uns trets d’identitat molts cops per poder sobreviure i és una necessitat ancestral de lluita de poder, per això hi ha que anar poc a poc, primer des de la base educativa i veure si la globalitat té alguna cosa de positiva a l’apropar els diversos trets d’identitat i que en un futur no hi hagin tantes diferències d’identitat entre les diferents races i cultures.

dijous, 15 d’octubre del 2009

2.2.-Debat, reflexions educatives

Després de aquests primers pensaments, dir que el debat força interessant i enriquidor, dins del que han sortit diferents maneres d’enfocar l’educació, amb diferents punts de vista però centrats cap a la diversitat i la interculturalitat, uns des de uns punts de vista més etnocèntrics, d’altres des de vessants multiculturalistes, assimilacionistes i/o integradores però que busquen l’efecte de la inclusió de determinats models i valors en pro de la interculturalitat i on preval la idea de una intervenció sigui de una manera més o menys conflictiva per apropar el fenomen de la interculturalitat i la diversitat a l’aula. Queda palès també, les dificultats que aquesta tasca pot tenir dins de les escoles si no hi ha un consens de com dur-la a terme, perquè es poden produir conflictes innecessaris si d’antuvi no s’ha arribat a un consens a nivell de claustre i de consell escolar, per això crec que s’ha de ser molt curós a l’hora de formular determinades intervencions que poden afavorir el conflicte i encara poden dur a desenvolupar una mena de guerra interna dins de l’escola per voler afavorir una cultura d’actuació o una altra, amb uns professors immersos llavors en una mena de cultura escolar balcanitzada i lluitant per introduir la seva ideologia i conceptes culturals, uns pares que es poden sentir ofesos, un equip directiu que ha de retre comptes de quin sistema s’empra dins de la seva escola, però aquestes dificultats poden venir pel fet que les mateixes escoles no tenen unes directrius clares de com enfocar el currículum respecte al tema, la qual cosa fa que hi hagi els conflictes esmentats.
Hi ha que pensar que un ensenyament amb uns paràmetres consensuats han de dur a la consecució d’objectius, objectius que quedaran plasmats dins d’una sèrie d’actuacions de centre, de treballs dels alumnes, de propostes educatives i que sobre tot i el més important incidiran en la cultura que més tard els alumnes utilitzaran fora de l’aula, essent capaços de decidir sense que els estereotips vigents els encotillin i els facin obrar sense uns coneixements i cultura prèvia de les quals els haurà dotat l’escola , a través d’uns aprenentatges significatius que modelaran el que els hi bé donat per la cultura dominant, per la qual cosa gaudiran d’una cultura pròpia per a poder interpretar les “realitats” sobre determinats fets i situacions quotidianes que tenen a veure amb el racisme i la xenofòbia.

dissabte, 10 d’octubre del 2009

2.1.-Debat, introducció


Com a introducció en aquesta entrada de blog de debat una qüestió que m’ha fet pensar: si entre nosaltres que més o menys formem un grup homogeni hi ha hagut unes diferències en les qual podríem dir que ens hem col•locat en dos bàndols, com deia una companya els “club de la Berta”, que passaria si això mateix ho plantegéssim davant d’altres tipus de grups, que és el que farien i quins aprenentatges desenvoluparien els alumnes sense un acompanyament i unes tasques afavoridores de l’aprenentatge ?
Igualment em pregunto, si aquesta PAC és desenvolupés a un altre país en un grup d’estudiants de psicopedagogia, per exemple EEUU, Gran Bretanya, Alemanya donarien les mateixes respostes que em donat nosaltres, o la seva cultura els induiria a formular d’altres respostes amb altres continguts sobre els mateixos conceptes.

dijous, 17 de setembre del 2009

1.INICI/ASSIGNATURA INTERCULTURALITAT I EDUCACIÓ

Doncs comencem el nou semestre sembla amb una assignatura molt dinàmica, on podrem treballar i interactuar amb els nostres blogs.
Aquesta assignatura la considero força interessant ja que complementa d’altres que vaig fer a Psicologia, Fonaments socioculturals del comportament i Migració i Salut Mental, la primera des de l’àmbit sociològic antropològic i la segona que entronca en certa mesura amb la que desenvoluparem ara, però està clar des de la vessant educativa. Ja dins de l’assignatura de Migració em va copsar molt el tema de la variabilitat i diversitat cultural i com diverses patologies i trastorns mental anaven associats als canvis sobtats, però el més “interessant” és que algunes d’aquestes perduraven en membre de segona generació, per diversos motius no estaven integrats (o no els deixaven integrar-se), i d’altres que tot@s coneixem.


Crec que els continguts per l’abordatge de la interculturalitat dins de l’educació passa per fer un abordatge integrador de les diverses cultures i saber de les expectatives i necessitats d’aquests nouvinguts (o nouvinguts de segona o tercera generació), saber abordar les seves necessitats i promoure una integració real a l’aula, promoure la heterogeneïtat i un discurs que afavoreixi la unió i diversificació cultural, fent una mescla cultural que ajudi a dur a bon terme les fites educatives adequades al currículum i projecte escolar establert a les escoles (els quals també han de poder adaptar-se i diversificar-se).

Per finalitzar aquesta primera entrada de blog, només dir que pot ser de gran utilitat per afavorir els aprenentatges mitjançant una interacció cooperativa, que ha de ser d’allò més positiva i profitosa per a tot@s.