diumenge, 29 de novembre del 2009

4a.-Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línea

Dins d'aquest apartat he treballat la WebQuest: POSA'T AL LLOC DE L'ALTRE/A, elaborada pels company@s de l'any 2007.
El treball elaborat per l’elaboració de l’anàlisi final ha estat en visualitzar els continguts que tractava la WebQuest, valorar les diverses activitats que haurien de desenvolupar els alumnes i fer una valoració global en conjunt, d’aquí la meva vessant crítica a nivell global de la WebQuest, no dels continguts i propòsits individuals i de les finalitats que pretén per un major i millor coneixement de les altres cultures.


Com a informe final dins de la fitxa el que he valorat dins d'aquesta WebQuest és:
-En relació a la interculturalitat, crec que el plantejament d’inici és bo (no em refereixo a la estructura de la WebQuest), però que s’acaben perdent volent acaparar una gran quantitat de tasques a desenvolupar i a més no es defineixen de forma correcta sobre el que treballen, no arriba a desenvolupar completament el estil crític amb els alumnes ja que les tasques estan molt guiades (al meu parer), s’apropa al concepte de diversitat cultural ja que volen que els alumnes descobreixin a traves del contacte(persones convidades) i la comparació (comparatives que poden fer a través del rol play i de les dades obtingudes. També parteixen de l’idea de treballar sota un esquema de cooperació i col•laboració a traves de les diverses tasques (fòrum, debat), però les normes semblen molt preestablertes i no hi ha gaire marge per una interacció creativa dels propis alumnes. Amb les tasques a desenvolupar penso que no s’arriba ha transformar la visió estàtica que es té de les diverses cultures i anar cap a una fusió cultural i dinàmica.
En el nostre cas sembla que ja s’etiqueten en certa manera als nouvinguts, conèixer i etiquetar, no és la vessant més intercultural, l’efecte de posar-se en el lloc de l’altre és assumir quina és la seva realitat, saber que les pot està passant magres i comprendre el per què, però en cap moment l’altre està inclòs en aquella realitat (per això per viure i conviure ja que fer-ho directament ja que cadascú viu la seva realitat en el lloc) i saber de la seva identitat cultural que no repercutirà en una inclusió real dins del grup al contrari cadascú viurà amb les seves diferències, només l’altre serà més tolerant per comprensió.
Com assenyala Miguel Rodrigo Alsina  en el seu article Elementos para una comunicación intercultural(Revista CIDOB d 'Afers Internacionals N. 36): entenc per multiculturalisme la coexistència de distintes cultures en un mateix espai real, mediàtica o virtual; mentre que la interculturalitat seria les relacions que es donen entre les mateixes. És a dir que el multiculturalisme marcaria l'estat, la situació d'una societat plural des del punt de vista de comunitats culturals amb identitats diferenciades.
La qüestió no seria posar-se en la pell de l’altre sinó posar-se en la interpretació que fa l’altre segons els seus criteris i d’aquesta manera arribar a un consens mutu sobre la visió que es té de determinades maneres de viure, sinó que simplement la interpretació es fa a partir d'altres criteris i saber quin criteri empra per no arribar a malentesos, arribar a un llenguatge criterial adient per arribar a un discurs i una entesa comú.
Trobo a faltar el valorar dins d’aquesta WebQuest la valoració dels estereotips i dels prejudicis, a més a més el desenvolupar una tasca per que els alumnes entenguin un fet com és arribar fer-los saber que poden crear una cultura pròpia (amb les diferents diversitats) de tots els grups i no multicultural amb cadascú amb la seva identitat pròpia, i on els llenguatges de cadascú siguin interpretats de la mateixa manera però expressats des de la seva pròpia diversitat, que entenguin que això realment es possible.

-En referència a la valoració educativa,com a potencial educatiu trobo diverses limitacions (sobre tot de forma) com ja he anat valorant dins de la fitxa, les qual torno a entomar perquè valoro molt les bones intencions, el què busca respecte als aprenentatges a realitzar (molt relacionats amb la interculturalitat), però que semblen més d’estudi i adients per l’assignatura de socials. Així mateix trobem un altra problema no sabem tampoc a quin grup va dirigit, no sabem quins són els coneixement previs dels estereotips i prejudicis d’aquest alumnes (es realitza un passi sobre coneixements previs de determinades dades sobre els diferents països ), això en ajudarà per la tasca que s’està emprenen?
És engrescadora aquesta tasca pels alumnes (dins una assignatura que encara no sabem en quina assignatura es desenvolupa)?
Se’ls exigeix i nega el poder fer consultes al respecte durant un determinat temps, es pedagògic (si jo tinc dubtes faig recerques per saber-ne més sobre determinats temes). Es comparteix una informació de coneixements previs amb altres grups que potser no sigui correcte i aquesta es la que es va desenvolupant, si aquesta tasca es fes el mateix dia i es corregissin les errades sobre dades i conceptes, o si se empressin per corregir-les directament seria més viable...però després s’ha de fer recerca sobre les dades, i si es busquen dades errònies sota un principi d’autocompliment?
En cap moment es diu que sigui una assignatura relacionada amb les TIC (si que es parla que s’ha de treballar amb les TIC), perquè han de ser avaluades si no es transversal amb la assignatura d’informàtica i a més no sabem res dels coneixements previs que tenen de les eines.
Es valora el fet dels coneixements previs sobre coneixements socials i demogràfics dels alumnes, però quins coneixements tenen a nivell TIC hi ha alguna avaluació prèvia? Se’ls demana desenvolupar certes tasques,també se’ls donarà suport però, què és el que es vol realment treballar, les TIC, les ciències socials, fomentar conductes interculturals...
Tampoc valoro de forma correcte que es treballi amb una sèrie de dades força simples i després es passa a voler fer una valoració de tota una sèrie d’índex i indicadors a un nivell quasi macrosocial. Per altra banda trobo també que el material i/o les tasques són moltes a realitzar, tanmateix trobo que dins de l’estructura de recerca s’hauria de buscar més les realitats no a nivell tan quantitatiu, sinó amb dades que com ja he dit puguin ser validades per la realitat viscuda de la persona convidada cosa que duria a una autèntica reflexió.
Per finalitzar crec i recalco que les tasques a dur a terme crec que són moltes, i a més dins de la guia didàctica no queda ben definit dins quina assignatura aniria realment l’objectiu de la WebQuest, a més si es valora les habilitats TIC dels alumnes, això no quedaria reflectit en cap lloc per ells. Eines TIC a les quals a posteriori de la introducció sembla que se li dóna molta importància...Realment no sé llegint la guia didàctica que és el que realment volen aconseguir, si avaluar als alumnes, als pares...a tots alhora, ja dic crec que moltes tasques amb moltes finalitats cosa que pot fer que en un efecte contrari ja que es poden arribar a interpretar malament alguns conceptes per la complexitat d’execució i per ser unes tasques molt pautades.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada